Falafel

Vleesvervanger

Porties: 4 personen (20- 24 stuks)

1 nacht weektijd + 20 minuten bereidingstijd

 

falafel

 

Ingrediënten

  • 150 gram gedroogde kikkererwten
  • 2 tenen gesneden knoflook
  • ½ gesneden rode peper
  • Sap van 1 citroen
  • Handje verse peterselie
  • Handje verse koriander
  • 3 theelepels komijnpoeder
  • Scheutje olijfolie
  • Peper
  • 1- 2 eetlepels volkorenmeel

 

Instructies

  • Zet de avond van tevoren de kikkererwten in de week en zorg dat ze helemaal onder water staan.
  • Droog de kikkererwten de volgende dag en doe deze samen met de knoflook, rode peper, citroensap, een handje peterselie, een handje koriander, komijnpoeder, een scheutje olijfolie en wat peper in een keukenmachine en maal alles fijn.
  • Tijdens het bakken zal de smaak iets afvlakken, dus proef nu of de falafel goed op smaak is (dit kan ongebakken) en voeg eventueel extra kruiden toe.
  • Voeg 1 tot 2 eetlepels volkorenmeel toe, afhankelijk van hoe nat het mengsel is.
  • Vorm ongeveer 20 tot 24 balletjes en druk ze iets plat.
  • Verhit olie in een pak en bak de falafel aan bieden kanten goudbruin.
  • De falafelballetjes kun je ook ongebakken invriezen.

 

Bron: Eet als een expert, I’m a foodie (2016)

Geen reactie's

Geef een reactie