MINDFULNESS

Wil jij bewuster met voeding omgaan, heb je last van emotie-eten of sta je onder stress? Misschien is de training  mindfulness dan iets voor jou.

 

Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder hierover te oordelen. Het gaat over een manier van leven waarbij je opener en bewuster in het leven staat. In de praktijk blijkt dit niet gemakkelijk te zijn. Wij zijn vaak met ons lichaam op de ene plaats en met ons hoofd ergens anders. Het unieke van elke ervaring gaat hierdoor vaak aan ons voorbij. In de mindfulness-training leer je van een afstand naar je gedachten en gevoelens te kijken. Gewoon zien wat er zich voordoet op een bepaald moment, open en zonder te oordelen. In plaats van je (automatisch) te verzetten tegen vervelende gevoelens proberen we er op een accepterende en niet oordelende manier bij stil te staan. We staan ons toe om te voelen wat we op dat moment voelen.

 

Voor wie?
De training is oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met stress- en (lichamelijke) pijnklachten. De training werkt goed bij psychische klachten als vermoeidheid, stress, spanning, onrust, slaap- en eetproblemen, angst en depressie. Belangrijk is dat je in staat bent om de uitleg die door de trainer wordt gegeven in je op te nemen en dat je thuis zelfstandig oefeningen kunt doen.

 

Wat kan mindfulness bieden aan mensen met een eetstoornis?
• Je gaat je veel beter voelen en realiseert je dat eten niet gaat om gewicht maar om gezondheid,
• het steunt de acceptatie van jezelf en je lichaam,
• het is niet gekoppeld aan een dieet,
• het ondersteunt alle aspecten van eten: geest, lichaam, gedachten en emoties,
• je gaat bewuster inkopen, koken en eten,
• iedereen kan er aan meedoen: mensen die bewuster met voeding willen omgaan, mensen met ziekten waarbij voeding een belangrijke rol speelt (zoals diabetes en hart- en vaatziekten) en mensen met eetstoornissen
• het beklijft: de cursus geeft handvatten die blijvend zijn. Je kunt ze altijd en waar dan ook toepassen,
• het is niet eng: mindful eten oordeelt en veroordeelt niet.

 

Trainingsprogramma
De trainingen worden individueel gegeven door een trainer mindfulness. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur. Tijdens de bijeenkomsten zal er steeds een afwisseling zijn tussen theoretische uitleg en meditatieve oefeningen. Het aantal deelnemers zal ongeveer 8 zijn. De deelnemers krijgen een werkboek (digitaal) en een CD met oefeningen. De individuele sessies duren ongeveer 1,5 uur.

Iedereen brengt voor zichzelf spullen mee om op te liggen en voor het comfort, bijvoorbeeld: matrasje , kussentje voor onder het hoofd en eventueel onder de knieën, handdoek voor op matrasje, dekentje(s) voor voldoende warmte, eventueel kussentje voor op stoel, flesje water, gemakkelijke kleren en zo nodig jas. Er zijn houten stoelen aanwezig, de vloer is van vinyl.